Festival Normal 2018

Ögonblicksteatern bjöd i början av december in till Festival Normal med grundfokus på scenkonst och funktion. Vi är trötta på en kulturvärld som likställer normbrytande funktion med amatörism och gör kvalitet till mångfaldens motsats och har därför arrangerat Festival Normal fyra gånger nu.

Tillgänglig teater är inte politisk korrekthet, det är en politisk rättighet! Festival Normal sätter fokus på scenkonst som problematiserar våra föreställningar om vad som är ”normalt” och skapar rum för andra berättelser och bilder. Festivalen syftar till att skapa diskussion och förändring kring normer inom scenkonsten. Vem utövar? Vem besöker? Vilka rum? och Vilket innehåll? Festivalen skal vara en viktig samlingspunkt och opinionsbildare för tillgänglig scenkonst, och behovet av att uppmärksamma och förändra inom området funktion är fortfarande stort.

För att skapa kraft utifrån olika normkritiska perspektiv, arrangerades festivalen 2018 tillsammans med WISP/Feministisk Scenkonstsamling och Stolt Scenkonst i samarbete med en rad organisationer och arrangörer från kulturlivet och funktionsrörelsen.

LÄSNING UR “OKÄND VÄRLD”

En läsning ur boken "Okänd värld" gjordes. Boken är en antologi med en samling modiga berättelser, sprungna ur nyanlända ungdomars livserfarenheter, hjärtan och fantasi. Författarna kommer från Afghanistan, Eritrea, Jemen, Pakistan och Somalia och bor i skrivande stund i och runt Umeå. Boken skrevs inom projektet "Med Egna Ord" av Föreningen Kulturstorm.

UNGA KLARA - TUMA

En fantasifull föreställning om hur det känns att vara 5 och 3/4 år och hur det kan gå till, en dag i Tumas liv. Vi fick följa med Tuma genom de vuxnas morgonstress och sen vägen till skolan. Hon möter bland annat en mystisk gubbe, monster som försvinner lika snabbt som de dykt upp och vi hinner till och med att resa ut i rymden och tillbaka.

BLAUE FRAU - YO BRO!

En föreställning med två dragking ́s och en DJ! Steffe och Micke intog scenen under förvirrande omständigheter och gav en aldrig tidigare skådad show. Under en timme fick vi svar på allt vi någonsin velat veta om livet och kärleken. Blaue Frau är en feministisk och normkritisk duo som består av konstnärerna Sonja Ahlfors och Joanna

Wingren.

HAREM COMEDY

Festivalen gästades under en kväll av fyra fantastiska lokala komiker; Agneta Stefansson, Bella Bascom, och Tinika Häggström. De har alla nyligen börjat med standup, kör frekvent på flera av Umeås standup-scener och brinner för komik och en jämställd humorscen. Scen: Ögonblicksteatern

TANTTEATERN - JAG GÅR NOG SNART

Föreställningen är ett poetiskt och brutalt drömspel om åldrande och minne. Medverkande är Kajsa Reicke, Karin Larson, Nina Simm och Ulrica Breitenau. Föreningen Tantteatern har som syfte att producera och diskutera scenkonst som

fokuserar på den äldre medelålders kvinnan. Teatern drivs av Kajsa Reicke och Karin Larson. Tantteatern gav en föreställning på Tantteatern

DANSKOMPANIET SPINN - SKIRTPOWER "Skirtpower"

handlar om kjolen som tvetydig symbol för samhällets syn på våra kroppar. Om regler för manligt, kvinnligt och uttryck för sexualitet. Skirtpower är en studie kring förbjudna kroppar och rörelser i kjol, om sexualitet och om makt. Och om ömhet. Danskompaniet Spinn är Sveriges första integrerade danskompani. Föreställningen gavs som kvällsföreställning på Profilteatern.

MIN STORA SORG

Anso Lundin har under artistnamnet Min Stora Sorg skapat sig en självklar plats i den svenska pophimlen. Med senaste albumet ”BITCH LOVER CHILD MOTHER SINNER SAINT” och den fristående singeln ”Jag döptes av solen” i ryggen gav sig Min Stora Sorg ut på en vinterturné med det första stoppet på vår festival.
Scen: Ögonblicksteatern

BARS

En kortfilm av Christine Bylund, om kärleken mellan två tjejer på ett boende för personer med normbrytande funktionalitet, som ställer frågor om vem som förväntas och tillåts älska vem. Ett påföljande samtal hölls mellan Christine och Ögonblicksteaterns Stefan Andersson.
Lokal: Ögonblicksteatern

KILLARNA

Föreställningen KILLARNA är en produktion av Ögonblicksteatern. Den är lika mycket utopi som verklighet. Det är hudnära och känslostarkt och visar en mänsklighet bortom kön. KILLARNA visar med sin varma dialog och vardagsrealism exempel på systerskapande praktik mellan män. Alla bör få ha samma möjligheter till nära relationer. Ögonblicksteatern gav en föreställning av Killarna på teatern. Seminarier, Workshops och samtal

SEXUALISERAT VÅLD PÅ SCENEN

Ett samtal om gestaltat våldsutövande. Vad gör det med oss som betraktar och oss som gestaltar? Vad är alternativen? Viktoria Sjöholm, regiassistent inom opera inledde med ett utdrag ur sin föreläsning "De våldtagna primadonnorna" Genusforskaren Kajsa Widegren visade exempel ur föreställningen "Playing Antigone" Skådespelaren Lena Bondesson visade utdrag ur föreställningen "The Doggy Style Project" Sen följde ett panelsamtal med ovan nämnda samt Johanna Salander, konstnärlig ledare, Ögonblicksteatern och modererat av Maria Grudemo El Hayek, WISP.

SOPPSAMTAL

Plats på scen - för vem? Att bryta ny mark i svensk scenkonst. Christine Bylund samtalade med skådespelaren och manusförfattaren Maria Värme om hennes väg in till och plats i scenkonsten i Sverige. Hur har hennes kamp för att bryta ny mark som skådespelare med normbrytande funktionalitet sett ut? Vilka strukturer har hållit henne tillbaka eller stöttat henne, och vad drömmer hon som pionjär om? Maria Värme är skådespelare, skribent och på senare tid även manusförfattare. Christine Bylund är doktorand, skribent och scenkonstnär och arbetar med frågor om makt, möjligheter, begär och kropp.

UPSALA, DARLING - OM QUEERA MINNEN OCH GLÖMDA RUM

Utifrån "Upsala, Darling - om queera minnen och glömda rum" gav Sofia Breimo, etnolog och konstnär, en presentation och workshop i ett. Utgångspunkten togs ur en förtjusning för kartläggning och för det platsspecifika, och denna gång djupdök deltagarna i Umeås gator och hörn. "Upsala, Darling", skedde i samarbete mellan Sofia Breimo, Uppsala konstmuseum och Upplandsmuseet. Tillsammans utforskades berättelser och händelser som på olika sätt bryter mot normer vad gäller kärlek, sexualitet, kropp, kön eller familjebildning för att synliggöra den täta väv av normbrytande liv som finns och alltid har funnits i Uppsala.

ANNE KATRINE HAUGEN - DIGGIN' IN

En dansworkshop som tog sin utgångspunkt i en föreställning Anne Katrine Haugen producerade 2018 som byggde på självupplevda upplevelser och berättelser. Genom att titta på sin egen livslinje och viktiga händelser i sitt liv vill hen att vi undersöker vilken betydelse några av dessa händelser har haft och hur det påverkat vilka val vi har tagit. Anne Katrine vill speciellt sätta ett fokus på och en medvetenhet kring det som varit svårt och därmed avslöja blockeringar och stagnationer.

TILLGÄNGLIGT ARBETSMATERIAL

Ett samtal som handlade om hur en kan utforma tillgängligt pedagogiskt efter-material på olika sätt och vilka metoder och övningar som kan tillämpas i arbetet inför en föreställning? Vad är en tillgänglig arbetsprocess? Bland annat höll Julian Vigil, pedagog på Unga Klara en presentation med exempel på övningar utifrån ett pedagogiskt material för barn och unga med autism. Medverkande workshopsledare var från Unga Klara: Julian Vigil, Pedagog och Maria Wärme, Skådespelare, från Danskompaniet Spinn: Veera Suvalo Grimberg, konstnärlig ledare och från Ögonblicksteatern: Daniel Tholander, Camilla Björnehall, Stefan Andersson och Karin Larson, skådespelare

DANSWORKSHOP MED DANSKOMPANIET SPINN

Vi är olika men ändå lika. Vi dansar utifrån våra egna förutsättningar och reflekterar över händelserna i rummet och den egna kroppen. Workshopen bestod av kreativa övningar, komposition och improvisation. Danskompaniet Spinn är ett professionellt danskompani med bas i Göteborg, som brinner för danskonsten och för att utmana stereotyper kring vad dans är och kan vara. Det handlar om olika kroppar och funktionsvariationer och nya sätt att skapa och presentera danskonst.

SOPPSAMTAL - LIVESÄNDNING MED PODDEN FUNKISLIV UTAN FILTER

Normnyfikenhet som utgångspunkt för tillgänglighet på och av scenen. Podden Funkisliv utan filter mötte Malin Hellkvist Sellén, koreograf och Johanna Salander, konstnärlig ledare på Ögonblicksteatern i Umeå. Tillsammans pratade de kring normnyfikenhet, normkreativitet, normkritik och tillgänglighet i arbetet med scenkonst och vad det samhälle som speglas på scenen gör med vårt samhälle utanför scenen. Samtalet arrangeras i samarbete med Funktionsrätt Västerbottens Nätverk unga vuxna. Syftet med Nätverk Unga vuxna är att skapa möjligheter att diskutera och utbyta tankar med varandra. Nätverket arbetar för att stödja varandra och att visa på samhällets möjligheter. Strävan är också att vara dialogpartner i samtal och diskussioner kring frågor som påverkar vardagen för personer med funktionsnedsättningar. GEMENSAM DISKUSSION - SCENKONSTENS FRAMTID!!! Alla festivaldeltagare bjöds in till ett open space - seminarium för att samtala, diskutera och workshopa kring vilka normer som är viktigast att bryta just nu och vilka aspekter som saknas? Arrangerades av Ögonblicksteatern, WISP och Teatercentrum. Teatercentrum inledde och presenterade sitt analysverktyg “Förväntat eller överraskande” som är framtaget i projektet Friktionskraft, och Ögonblicksteatern delade reflektioner efter att ha arbetat med analysverktyget till produktionen KILLARNA!

SEPARATISTISK BASTUSITTNING

Vi bjöd in till Bastuklubben - en separatistisk bastuklubb för personer som definierar sig som kvinnor. Här kunde det fortsättas att diskutera tankar och känslor som väckts under festivalen, eller nåt helt annat. Bastuklubben, är namnet på Ö gonblicksteaterns kommande produktion, 2019. I Bastuklubben undersöks systerskap och förtrolighet. Bastuklubben under Festival Normal var startskottet för #bastuklubben, en rörelse i kölvattnet av #metoo för att uppmana kvinnor att dela erfarenheter och organisera sig.

FEST

Vi avslutade festivalen med en fest med performance bandet Livskris, konsert av Min Stora Sorg och dansgolv.


 

Datum 6-8 december 2018
Målgrupp

Samarbetspartners: Kvinnohistoriskt museum, Women and trans people In Swedish Performance (WISP), Scensverige/Stolt scenkonst, Unga Klara, Svenska regissörsföreningen, Norrlandsoperan, Kulturcentrum för barn och unga, Funktionsrätt Västerbotten, ABF Umeåregionen och Teatercentrum.

Festivalen fick stöd av Umeå Kommun

Föregående
Föregående

Småbarnskulturfestivalen Smått & gott 2019

Nästa
Nästa

Rum för performance